EVALUASI PENDIDIKAN INKLUSIF DI SEKOLAH DASAR DI WILAYAH II KECAMATAN KEBAYORAN BARU

Authors

  • Maulana Yusuf Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA
  • Anna Suhaenah Suparno Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA
  • Purnama Syaepurohman Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA

DOI:

https://doi.org/10.22236/semnas/11322-331195

Keywords:

Inclusive Education Policies, Eight National Education Standards

Abstract

This study aims at evaluating the inclusive education policies in Elementary Schools in Region II of Kebayoran Baru district, including (1) conformity with the implementation of inclusive education with eight National Education Standards (2) describe various obstacles in the implementation of inclusive education, and (3) solutions that can be done to overcome obstacles when implementing inclusive education. This research is an evaluation study using the Discrepancy model approach. The results of this study indicate that (1) the implementation of inclusive education policies in Primary Schools is not yet in line with the minimum service standards of inclusive education, which covers the eight National Standards of Education with the achievement rates of 40.34% in the poor category, and a gap of 59.66% (2) the obstacles faced were the absence of Special Advisory Teachers and the lack of regular teacher understanding of inclusive education, inadequate facilities and infrastructure for special students, and (3) solution that can be done to overcome these obstacles is to provide elaboration, provide training for regular teachers about inclusive education , and collaborating with related parties in order to implement the inclusive education.

 

References

Abd, Rahman A. Ghani . 2009. Mengurai Simpul Pendidikan. Jakarta: Uhamka. Press

Dadan Rachmayana, 2013. Menuju Anak Masa Depan yang Inklusif, Jakarta : PT Luxima Metro media.

Deden Saepudin. 2013. Pengembangan SLB sebagai Pusat Sumber Belajar, Jakrta: PT Luxima Metro Media

Dedi Kustawan. 2013. Model Pembelajaran Inklusif, Jakarta:PT. Luxio Metro Media

Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa. 2007. Pedoman Umum Penyelenggaraan Pendidikan inklusi . Jakarta : Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, hal. 3-4Wahyu Sri Ambar Arum. 2005. Perspektif Pendidikan Luar Biasa dan Implikasi bagi penyiapan Tenaga Kependidikan . Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Nasional,

Direktorat Pendidikan Luar Biasa. 2007. Pedoman Penyelengaran Pendidikan Khusus Terpadu/Khusus Pengadan dan Pengelolaan Sarana dan parasarana. Jkarta:Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah

Direktorat PLB. 2004. Pedoman Penyelenggaraan pendidikan Terpadu / Khusus: Pengembangan Kurikulum. Jakarta : Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah

Djali dan Puji Muliono. 2008. Pengukuran Dalam Bidang Pendidikan, jakarta: Garasindo

Kemendiknas. 2010. Modul Pelatihan Pendidikan Nasional. Cetakan pertama

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. 2013. Strategi Umum Pembudayaan Pendidikan Inklusif di Indoensia. Jakarta: Kemendikbud

Mudjito. 2012. Pendidikan Inklusif. Jakarta: Baduose

Mulyono Abdurrahman. 1995. Pendidikan Bagi anak Bekesulitan Belajar. Jakarta: departemen Pendidikan dan kebudayaan

Sarlito W. Sarwono. 1999. Pengantar Psikologi. Jakarta: Balai Pustaka

Sudibyo Setyobroto. 2003. Psikologi Sosial Pendidikan. Jakarta: PT. Solo

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kebijakan. Bandung. Alfabeta

Suharsimi Arikunto dan Cepi Safruddin Abdul Jabar. 2004. Evaluasi Program Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksaea

Suharsimi Arikunto. 2002. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi askara

Sunardi. 1996. Kecenderungan dalam Pendidikan Luar Biasa, Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional

Suyatno. 2012. Masa Depan Pendidikan Inklusif. Jakarta : Direktur Jendral Pendidikan Dasar Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan

Tarmansyah.2007. Inklusi:Pendidikan Untuk Semua. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional

Tim ASB. (2011). Panduan I : Kriteria Standar Pelayanan Minimum Sekolah Inklusi. Yogyakarta : Dinas Dikpora DIY dan ASB Indonesia

Downloads

Published

2020-08-27

How to Cite

Maulana Yusuf, Anna Suhaenah Suparno, & Purnama Syaepurohman. (2020). EVALUASI PENDIDIKAN INKLUSIF DI SEKOLAH DASAR DI WILAYAH II KECAMATAN KEBAYORAN BARU. Prosiding Seminar Nasional Berseri, 1(1), 322–331. https://doi.org/10.22236/semnas/11322-331195