EFEKTIVITAS TEKNIK WORD FLOW GAME TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS KALIMAT BAHASA JEPANG PADA SISWA KELAS XI (SMA NEGERI 14 BEKASI TAHUN AJARAN 2018/2019)

Authors

  • Annuria Yustya Rahma Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA
  • Retno Utari Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA

Keywords:

Effectiveness, Word Flow Game techniques, the ability to write Japanese sentences

Abstract

This research uses quasi-experimental quantitative research methods semu (Quasi Experiment Design). The population of this study was all students of class XI of SMA NEGERI 14 BEKASI in the academic year 2018/2019. The sample in this study was taken from class XI MIA 6 SMA NEGERI 14 BEKASI in the 2018/2019 school year, totaling 34 students. Based on the results of data processing, class XI MIA 6 obtained the number of pretest scores of 2574 with an average value of 75.71, the highest value of 86 and the lowest value of 62. At the total posttest score of 2888.5 with an average value of 84.95, the highest value of 98.0 and the lowest value of 64.5. Sig. (2-tailed) of 0,000 <0.05. Normalized Gain Value 10.05. The results of this study to improve students' ability to write Japanese sentences using the Word Flow Game technique are effective. Based on the results of the questionnaire, the Word Flow Game technique is that students become more enthusiastic, able to follow the learning of writing Japanese sentences well and can improve students' ability to write Japanese sentences and be interesting.

 

References

Arifin, Zainal. (2014). Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, Suharsimi. (2014). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Asih, R.P., Juangsih, J, dan Rasiban, L.M. (2018). Teknik Word Flow Game Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Kalimat Bahasa Jepang. JAPANEDU: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Bahasa Jepang, 3(1), 40&48. Diunduh tanggal 31 Desember 2018, dari http://ejournal.upi.edu/index.php/japanedu/index.

Dalman. (2016). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Dalman. (2015). Penulisan Populer. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Faturrohman, Muhammad. (2015). Model-Model Pembelajaran Inovatif. Jogjakarta: A- Ruzz Media.

Hanifah, R.A., Sutjiati, N, dan Sugihartono. (2017). Penggunaan Teknik Permainan Complete Sentences Stock Exchange Dalam Pembelajaran Pola Kalimat Dasar Bahasa Jepang (Penelitian Experimen Terhadap Siswa Kelas XI SMAN 14 Bandung. EDUJAPAN, 1(2), 102. Diunduh tanggal 30 Desember 2018, dari https://ejournal.upi.edu.

Iswari, A.P.,Sunarsih, E,S dan Tamrin, A.G. (2017). Perbandingan Hasil Belajar Antara Model Pembelajaran Konvensional Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Accelerated Instruction (TAI) Pada Mata Pelajaran Mekanika Teknik Kelas X TGB di SMK NEGERI 2 SURAKARTA. Pendidikan Teknik Bangunan, Universitas Sebelas Maret, 3(2), 3. DOI: https://doi.org/10.20961/ijcee.v1i2.18092 .

Karnawati, R.A., dan Sari, T.S. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Auditory, Intellectually, Repetition (AIR) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Jepang Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 75 Jakarta. Universitas Muhammadiyah PROF.DR.HAMKA. Diunduh tanggal 31 Juli 2019, dari https://jbptunikompp-gdl-ritaaguti-39866-1-ritaagu-a.pdf .

Laba, N.I , dan Rinayanthi, M.N. (2018). Buku Ajar Bahasa Indonesia berbasis Karya Tulis Ilmiah. Yogyakarta: Deepublish.

Majid, Abdul. (2016). Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Maolani, R.A, dan Cahyana, U. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Meryam, A. dan Usman, M. (2017). Keterampilan Menulis Kalimat Sederhana Bahasa Jerman Dengan Menggunakan Media Gambar Siswa Kelas XI IPA Madrasah Aliyah Negeri 1 Makasar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 1(2), 96-97. Diunduh tanggal 22 Juni 2019, dari https://ojs.unm.ac.id.

Nasir, Muhajir. (2016). Statistik Pendidikan. Yogyakarta: Media Akademi.

Runtuwarouw, J.J. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Bahasa Jepang Melalui Model Pembelajaran Workshop. JAPANEDU: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Bahasa Jepang, 2(2), 169. DOI: http://10.17509/japanedu,v2i2.8998.

Saadah, C. (2017). Pengaruh Penggunaan Teknik Pembelajaran Kata Mengalir terhadap Kemampuan Menyusun Kalimat Bahasa Mandarin Siswa Kelas XI IPA 1 SMA GIKI 2 Surabaya. Universitas Negeri Surabaya, 1(1), 3. Diunduh 8 Mei 2019, dari https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id.

Saefuddin, Asis. (2014). Pembelajaran Efektif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sudjianto dan Ahmad, D. (2014). Pengantar Linguistik Bahasa Jepang. Jakarta: Kesain Blanc.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suyatno. (2010). Teknik Pembelajaran Bahasa dan Sastra. Surabaya: SIC.

Tarigan, H.G. (2008). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.

Yanti, P.G., Zabadi, F, dan Rahman, F. (2017). Bahasa Indonesia Konsep Dasar dan Penerapan. Jakarta: Grasindo.

Downloads

Published

2020-08-27

How to Cite

Annuria Yustya Rahma, & Retno Utari. (2020). EFEKTIVITAS TEKNIK WORD FLOW GAME TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS KALIMAT BAHASA JEPANG PADA SISWA KELAS XI (SMA NEGERI 14 BEKASI TAHUN AJARAN 2018/2019). Prosiding Seminar Nasional Berseri, 1(1), 443–450. Retrieved from https://proceedings.uhamka.ac.id/index.php/semnas/article/view/205