PENGARUH KUALITAS DAN KEAMANAN DIGITAL SERVICE TERHADAP KEPUASAN NASABAH PADA BNI SYARIAH KANTOR CABANG JAKARTA BARAT

Authors

  • Vianti Anggun Komala Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA
  • Nur Melinda Lestari Universitas Muhammadiyah Prof. DR. HAMKA

Keywords:

Digital Quality Service, Digital Security Service and Customer Satisfaction

Abstract

The purpose of this study is to find out the influence between Digital Service Quality, and Digital Service Safety Towards Customer Satisfaction. This type of research uses a quantitative approach. This study took 100 samples from customers who used E-Banking services At BNI Syariah Branch Office in West Jakarta, using the simple random sampling method. As for the method of data analysis using multiple regression analysis models and for data processing using the SPSS 21 program. This research was conducted at BNI Syariah West Jakarta Branch Office. The results of the analysis with a significance level of 5% indicate that between the quality of digital service has a positive and significant effect on customer satisfaction with a level of sig 0.001 <sig 0.05, Digital service security has a positive and significant effect on customer satisfaction with a level of sig 0,000 <sig 0,05. Together the Digital Quality and Safety Service variables a positive and significant effect on customer satisfaction with an F count of 127,194 and a significance level of 0,000 (less than 0.05) with r2 72.4%.

 

References

Agustianto,https://www.iqtishadconsulting.com/content/read/blog/membangun-literasi-keuangan-syariah-di-indonesia, diakses pada tanggal 22 Desember 2018 jam 15.46.

Amanita Novi Yushita. “Pentingnya Literasi Keuangan Bagi Pengelolaan Keuangan Pribadi,” Jurnal NOMINAL, Vol. VI, No. 1 (2017), h. 12

Anastasia Sri Mendari dan Fransiska Soejono. “Literasi Keuangan Dosen-dosen Perguruan Tinggi di Palembang: Faktor Gender dan Usia”. Jurnal Manajemen dan Bisnis, Vol. 3, No. 1, Juni 2018, h. 75

Bintan Badriatul Ummah, dkk, “Analisis Inklusi Keuangan dan Pemerataan Pendapatan di Indonesia,” Jurnal Ekonomi dan Kebijakan Pembangunan, Vol. 4, No. 1, Juli 2015, h. 7

Brant A Marsh. “Examining The Personal Finance Attitude, Behaviours, And Knowledge Levels Of First-Year And Senior Student At Baptist Universities In The State Of Texas.” Dalam Gina Sakinah dan Bagio Mudakir. “Analisis Literasi Keuangan Mahasiswa S-1 Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Diponegoro Angkatan 2014-2017,” Jurnal Dinamika Ekonomi Pembangunan, Vol. 1, No. 2, Agustus 2018

Burhanudin, Agussalim Studi Keamanan dan Isu-Isu Strategis Global. Makassar:Kantor LKPP Universitas Hasannudin, 2017

Chen, H dan Volpe, R.P, “An Analysis of Personal Literacy Among College Students”. Financial Services Review. Vol. 7, No. 2 (1998). Dalam Dwi Latifiana. “Studi Literasi Keuangan Pengelola Usaha Kecil Menengah (UKM),” Prosiding Seminar Pendidikan Ekonomi dan Bisnis,” h. 3-4

Clarashinta Canggih, dkk, “Inklusi Pembayaran Zakat di Indonesia,” Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, Vol. 3, No. 1, Januari-Juni 2017, h. 3

Deky Pariadi, PENGAWASAN E COMMERCE DALAM UNDANG-UNDANG PERDAGANGAN DAN UNDANG-UNDANG PERLINDUNGAN KONSUMEN, Jurnal Hukum & Pembangunan 48 No. 3 (2018): 652-670

Demirguc-Kunt A, Klapper L. “Measuring Financial Inclusion The Global Financial Index.World Bank,” Working Paper No. 6025, 2012. Dalam Bintan Badriatul Ummah, dkk, “Analisis Inklusi Keuangan dan Pemerataan Pendapatan di Indonesia,” Jurnal Ekonomi dan Kebijakan Pembangunan, Vol. 4, No. 1, Juli 2015, h. 5.

Farah Margaretha, dan Reza Arief Pambudhi, Tingkat Literasi Keuangan pada Mahasiswa S-1 Fakultas Ekonomi Universitas Trisakti, Jurnal Manajemen Kewirausahaan, Vol. 17, NO. 1, Maret 2015, 76–85 DOI: 10.9744/jmk.17.1.76– 85 ISSN 1411-1438 print/ ISSN 2338-8234 online, jurnalmanajemen.petra.ac.id/index.php/man/.../18791.

Farah Margaretha, dan Reza Arief Pambudhi, Tingkat Literasi Keuangan pada Mahasiswa S-1 Fakultas Ekonomi Universitas Trisakti, Jurnal Manajemen Kewirausahaan, Vol. 17, NO. 1, Maret 2015, 76–85 DOI: 10.9744/jmk.17.1.76– 85 ISSN 1411-1438 print/ ISSN 2338-8234 online, jurnalmanajemen.petra.ac.id/index.php/man/.../18791.

Hardiansyah. (2011). Kualitas Pelayanan Public. Gava Media, Yogyakarta.

https://ekbis.sindonews.com/read/990179/178/ojk-dana-nasabah-dibobol-lewat-internet-banking-rp5-m-1429175177 (diakses 31 Oktober 2019)

https://swa.co.id/swa/trends/perjalanan-tranformasi-digital-bni-syariah-di-hut-ke-8 (diakses pada 22 Oktober 2019)

https://wartakota.tribunnews.com/2019/09/20/perusahaan-fintech-semakin-mengancam-perbankan-di-bisnis-pembayaran?page=all (diakses pada 31 Oktober 2019)

https://www.ojk.go.id/id/kanal/perbankan/Pages/Panduan-Penyelenggaraan-Digital-Branch-oleh-Bank-Umum.aspx (diakses pada 22 oktober 2019)

Koestanto (2014) dalam Arwansa Wahana, Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Perilaku Mahasiswa Dalam Menabung (Studi Kasus Mahasiswa S1 FEB UNDIP Tembalang), http://eprints.undip.ac.id/43813/1/02_WAHANA.pdf, Skripsi FEB Universitas Diponegoro, 2014

Mulyana,Yusuf Fitra. Pengaruh Kepercayaan, Persepsi Risiko, dan Keamanan Terhadap Minat Beli Konsumen pada Toko Online (Studi pada Toko Online OLX.Co.Id). Unversitas Negeri Yogyakarta Fakultas Ekonomi Jurusan Manajemen, 2016

Rangkuty, Freddy. (2017). Customer Care Excellence. Gramedia Pustaka Utama, Jakarta.

Rusydi, Mhd. Customer Excellence. Yogyakarta: Gosyen Publishing, 2017

Sarma Mandira dan Jesim Pais, ”Financial Inclusion and Development,” Jurnal International Development, 23:613-628, 2011.

Sarma Mandira dan Jesim Pais, ”Financial Inclusion and Development,” Jurnal International Development, 23:613-628, 2011. Dalam Bintan Badriatul Ummah, dkk, “Analisis Inklusi Keuangan dan Pemerataan Pendapatan di Indonesia,” Jurnal Ekonomi dan Kebijakan Pembangunan, Vol. 4, No. 1, Juli 2015, h. 7.

Soya sobaya, dkk. “Pengaruh Literasi Keuangan dan Lingkungan Sosial Terhadap Perencanaan Keuangan Pegawai di Universitas Islam Indonesia Yogyakarta”. Jurnal Kajian Keislaman, Vol. 20, No. 1 (2016), h. 116

Wachira MI, Kihiu EN., “Impact of Financial Literacy on Access to Financial Services in Kenya,” International Journal of Business an Social Sience, Vol 3, No.19, 2012. Dalam Bintan Badriatul Ummah, dkk, “Analisis Inklusi Keuangan dan Pemerataan Pendapatan di Indonesia,” Jurnal Ekonomi dan Kebijakan Pembangunan, Vol. 4, No. 1, Juli 2015, h. 8.

Downloads

Published

2020-08-28

How to Cite

Vianti Anggun Komala, & Nur Melinda Lestari. (2020). PENGARUH KUALITAS DAN KEAMANAN DIGITAL SERVICE TERHADAP KEPUASAN NASABAH PADA BNI SYARIAH KANTOR CABANG JAKARTA BARAT. Prosiding Seminar Nasional Berseri, 1(1), 674–685. Retrieved from https://proceedings.uhamka.ac.id/index.php/semnas/article/view/222